Derfor skal din virksomhed bruge et CRM - KTH Media  

Blog

Derfor skal din virksomhed bruge et CRM

CRM står for Customer Relationship Management, og handler primært om at en virksomhed eller firma fokuserer på deres kunder, i stedet for deres produkter.

Det er desuden et fantastisk godt værktøj, hvis du vil have alle dine kundeinformationer samlet et sted..

Idéen bag CRM er kommet frem, da alle mennesker er forskelligt og du kan derfor omsætte for mere ved at behandle dine kunder på den måde som arter sig bedst for dem.

For at nævne et eksempel, er der nogle kunder som synes at smileys er i orden når man skriver frem og tilbage, mens andre vil synes at det er uprofessionelt.

Typisk vil et CRM-system holde styr på følgende data om en leverandør, partner eller kunde:

  • Salg/køb
  • Marketing
  • Kundeservice (den tidligere kontakt med kunden)

Brug CRM til at forbedre din virksomhed

Et CRM software kan være med til at gøre din marketingskampagner bedre. Du vil nemlig let kunne få skabt en relevant rapport, som rent faktisk betyder noget for din virksomhed.

Du vil også kunne se salgsaktiviteten hos dine kunder og gøre et forsøg på at øge denne aktiviteter, hvis du kan se den er faldende hos nogle kunder.

Et CRM kan derfor også godt bruges til at se fremgangen ift. dine målsætninger. Nogle CRM programmer vil ligeledes kunne lave en handlingsplan, så det vil blive nemmere for dig at nå dine målsætninger.

Når du skal lede efter et CRM-program findes der både gratis- og betalingsløsninger, nogle som er bedre end andre. Spørgsmålet bør dog ikke være om hvorvidt du har råd til et CRM system, men mere om du har råd til ikke at bruge det.

Det er heller ikke kun en bestemt afdeling som kan gøre brug af et CRM system – for at nævne nogle eksempler på afdelinger som vil kunne bruge et CRM system kunne være salgs-, marketings-, managements- og serviceafdelingen.

Nogle bruger også disse CRM systemer til at give en kunde en medarbejder, som kun er den medarbejder han har kontakt med.

Hvornår har man behov for et CRM system

Et CRM system er noget alle virksomheder, små som store, kan have brug for. Det er dog særligt effektivt hvis du vil gøre det let at få målrettet din kommunikation til nuværende og fremtidige kunder.

Har du ligeledes en tendens til at glemme hvilke kunder du allerede har ringet til, vil du ved hjælp af et CRM system se hvornår i ringede, hvad kunden gjorde, hvilken sælger der ringede og meget mere.

Det er også et program som vil kunne hjælpe dig meget, hvis dine informationer om kunder er spredt over forskellige systemer.

I bund og grund kan det anbefales at alle anskaffer sig et CRM system.

Opsummering på hvad et CRM system skal kunne

Et CRM system kan hurtigt blive en kompleks ting, men bør som minimum indeholde følgende:

Overblik over kunder: Et CRM system skal kunne se hvor mange kontanter du har solgt til hver enkelt kunde, ligesom at du skal kunne se om i har nogle bestemte aftaler.

Overblik over potentielle kunder: Ligesom med kunder der har handlet hos jer, er det ligeså vigtigt at du holder øje med dine potentielle kunder, som har vist interesse overfor jer.

I kan ligeledes lægge en plan for hvordan i skal håndtere en mulig kunde, uden at i udsætter kunden for for meget spam.

Lave kampagner: For at kunne optimere dine tilbud, vil et CRM system skulle have et overblik over hvordan det går dine kampagner, ligesom du vil skulle kunne se hvor mange af dine eksisterende kunder der har brugt dine kampagner.

Jeg har lavet en liste over nogle af mest populære gratis CMS

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *