Søgemaskineoptimering - En kort introduktion - KTH Media  

Blog

Søgemaskineoptimering – En kort introduktion

Søgemaskineoptimering betyder at du optimere din hjemmeside, således at den passer ind i en søgemaskine. Man bruger ofte SEO til at forbedre sin egen placering, men man kan også bruge den for at forværre konkurrenters placering.

Den største søgemaskine i dag er Google, hvilket gør at man burde fokusere mere på at optimere til Google, end andre søgemaskiner.

Søgemaskineoptimering ændrer sig hele tiden og man vil derfor falde ned, hvis man ikke konstant har dette emne i baghovedet.

Mange vælger derfor også at outsource deres SEO-optimering til andre SEO virksomheder.

Der er mange detaljer som du skal have styr på med søgemaskineoptimering

Når man skal rangere godt, er det vigtigt at du har en masse indgående links. Men for at kunne få indgående links, skal du ofte også have en masse god tekst på din hjemmeside, ligesom du også bør have meta på dine indlæg.

Et indgående link er en form for anbefaling og tilføjer derfor værdi til din hjemmeside.

Når søgemaskinerne endelig er kommet ind på din hjemmeside, er det vigtigt at de også kan finde rundt. Gør det simpelt og let at komme fra side a til side b.

Dette gøres ved at du linker side til side, som bliver kaldt interne links.

Når du skal SEO-optimere din hjemmeside skal du ligeledes vælge et nøgleord (normalt kendt som keywords). Disse keywords er ord som du håber på at folk finder dig på, når de søger på Google eller andre steder.

Nogle ord kan have en stor konkurrence – med disse ord vil du være i konstant konkurrence med andre om at få den høje placering.

De søgeord som du vælger at gøre brug af bør som minimum blive nævnt i titlen og 1 undertitel. Her skal du huske på at din titel er det som skal lokke folk ind på din hjemmeside.

Selvom der er mange detaljer som man skal holde styr på for at få den bedste SEO, kan det sagtens betale sig.

75% af folk som søger kigger nemlig ikke på side 2 og for mange virksomheder betyder dette tabt omsætning.

Følg retningslinjerne for at få en god søgemaskineoptimering

Google, Bing og en række andre søgemaskiner har nogle faste retningslinjer som du kan følge for at rangere bedre. Ved at følge de nedenstående forslag vil det nemlig blive nemmere for dig at skrive gode tekster.

  1. Opret altid dine sider målrettet til din målgruppe. Du skal ikke lave en side for kun at tilfredsstille en søgemaskine
  2. Undgå at bruge smarte tricks, heriblandt Black Hat SEO, for at rangere højere på søgemaskinerne
  3. Undgå linkfarme. Google har gennem tiderne opdaget at der findes mange linkfarme rundt omkring og har straffet dem som brugte det.
  4. Undgå at oprette sider med det samme indhold – eller næsten samme indhold.

Søgemaskinerne er gennem tiderne blevet klogere og det er derfor blevet sværere at snyde dem for at få en god placering. Da SEO ligeledes er dynamisk vil det ofte være en god idé at undgå at springe over hvor gærdet er lavest.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *